Google zoekresultaten

Over jouw plek in de Google zoekresultaten

Door Danny van Duikeren

Even beginnen bij het begin: Je webpagina’s worden gevonden in Google. Dat gaat volledig automatisch, pagina’s aanmelden hoeft al lang niet meer. Hoeveel invloed heb je op jouw vermelding? Dat leg ik even uit.

Google zoekresultaten

1. Wat een concurrentie

Dat doet altijd even pijn. Je bent niet de enige die gevonden wordt. Maar wees niet bang, want slechts een fractie van die pagina’s zijn bewust geoptimaliseerd voor Google, dus er is hoop!

2. De SEO-titel of HTML-title

De SEO-titel is niet automatisch de titel van je webpagina, maar is de titel die je ook bovenin de balk of tab van je internet-browser ziet staan. Dit is een van de belangrijkste eigenschappen van een webpagina, die de kans op een hogere positie (“ranking”) in Google. Een paar eigenschappen van de SEO-titel:

  • Google toont maar zo’n 65 tekens van de SEO-titel, inclusief spaties, dus houd het kort.
  • Prop er niet te veel belangrijke zoektermen in, want dat wordt niet door Google gewaardeerd en is negatief voor je ranking.
  • Op de homepage mag je de titel beginnen met bijv. je bedrijfsnaam. Op andere pagina’s begin je met een korte uitleg waar de pagina over gaat, gevolgd door een koppelteken (min-teken) en de naam van je bedrijf.
  • Geef elke webpagina een unieke titel, die echt iets zegt over de inhoud.
  • Vermijd overdadig gebruik van hoofdletters. Is wederom slechts voor je ranking.
  • Onthoud altijd dat deze titel (en de andere eigenschappen) goed te begrijpen en aansprekend moet zijn voor de persoon die de zoekopdracht heeft uitgevoerd. Je wilt immers dat hij jouw website aanklikt, toch?

3. De URL van de pagina

De waarde voor je ranking wordt steeds minder beïnvloed door de naam van de URL van je webpagina.

  • Maar, alle beetjes helpen, dus stop er gerust een belangrijke zoekterm in, mits de pagina daar over gaat uiteraard.
  • Google is tegenwoordig aardig in staat om woorden uit elkaar te houden, maar gebruik toch maar altijd koppeltekens tussen de woorden. Mintekens schijnen waren ooit beter dan underscores, maar of dat nog zo is…

4. Meta-description

Wat je in deze tekst schrijft, heeft geen invloed op je ranking. Dus dit is je kans om je publiek rechtstreeks toe te spreken.

  • Google toont maximaal 156 tekens, inclusief spaties en leestekens. Soms zelfs iets minder. Houd hier rekening mee.
  • Zorg voor een normale, vlotte tekst zonder overdadige hoofdletters.
  • Plaats de belangrijkste zoekterm van je pagina in deze tekst. Doe je dat niet, dan wil Google nog wel eens zelf een stukje tekst van die pagina pakken, waar wel de zoekterm in staat en die tonen.

5. Tsja…

…een beetje humor in de meta-description kom je zelden tegen 🙂