Mijn locatie

Een kleine Google-wijziging met grote SEO-gevolgen

Door Danny van Duikeren

Voorheen had Google een handige functie (filter) waarmee je een andere locatie kon instellen voor je zoekopdracht, met bijbehorende zoekresultaten, dus niet vanaf je eigen locatie (wist je dat?). Google heeft sinds kort dat locatie-filter verwijderd en is vrij kort over de reden: “It was getting very little usage, so we’re focusing on other features“. Wacht even, maar waarom was dit zo’n handige functie? Hieronder lees je waarom.

Google locatie-filter

Het probleem

Stel, je woont in Utrecht en je hebt een timmerbedrijf in Amsterdam. En natuurlijk heb je een website. Je wilt goed gevonden worden op de zoekterm “timmerman”, dus je houdt je ranking in Google goed in de gaten, meestal vanuit huis. Dan stelde je Amsterdam als locatie in, anders krijg je alleen resultaten in Utrecht en dat wil je niet. Dat kan nu dus niet meer, waardoor het een stuk moeilijker wordt om op een reproduceerbare manier je ranking te meten.

Dit is nog veel vervelender voor een SEO-specialist zoals ik. Veel van mijn klanten willen namelijk lokaal goed gevonden worden. Ik zorg daarvoor en monitor hun ranking. Het meten van hun ‘echte’ ranking wordt nu dus een stuk lastiger voor mij. Want wat is ‘echt’?

De oplossing volgens Google en mijn twijfels

Google zegt dat de oplossing simpel is: “To see results near a certain location, add the name of the location to your search. For example, search pizza naples to find pizza restaurants near Naples.” Dus zoek op “timmerman amsterdam” i.p.v. op “timmerman”. Mee eens, dit levert zonder meer zoekresultaten in Amsterdam op. Echter, ik vind dat de reproduceerbaarheid, m.b.t. het meten van je ranking in gevaar komt. Het is in principe een andere zoekterm geworden! En Google zegt niet dat deze manier van zoeken een exacte vervanging is van de oude locatie-functie. Sterker nog: Het is mij opgevallen dat de oude en de nieuwe manier van zoeken een iets andere volgorde van websites kan opleveren. Oppassen dus!

De beste werkwijze

De beste oplossing is natuurlijk om fysiek je ranking (en die van je concurrenten) te meten in de plaats in kwestie. Voor de SEO-projecten die ik doe voor mijn klanten is dat echter niet altijd even praktisch.

Het belangrijkste is om reproduceerbaar te blijven meten. De beste manier voor mij op dit moment is dan toch om te doen wat Google zegt (zie hierboven) en je daar aan te houden. Dit zorgt er wel voor dat je in principe qua ranking een nieuw startpunt creëert. En als het timmerbedrijf mijn SEO-klant zou zijn, zou ik dat uitleggen en vertellen dat ik vanaf nu telkens de ranking monitor vanuit mijn werkplek, in mijn geval Vleuten. En af en toe zal ik hem aanvullend vragen om de echte ranking vanuit Amsterdam aan mij door te geven.

En of de locatie-functie nog terug gaat komen? Ik denk het niet.

Search Engine Land schreef hier trouwens ook een goed artikel over.